Bækkenbunden

Menstruationssmerter og cyklusforstyrrelser

Din cyklus kan blive påvirket at mange forskellige grunde. Den mest almindelige grund til uregelmæssig menstruation er hormonforstyrrelser. Dette kan skyldes ydre påvirkninger såsom det mad du indtager, præventionsmiddel eller cremer du anvender, mens stress og dit fordøjelsessystem også kan påvirke din cyklus. I behandlingen af din uregelmæssige cyklus vil der hovedsageligt arbejdes med akupressur/triggerpunkter og akupunktur for at balancere din cyklus, samt bevægelsesterapi der er med til at give dit underliv den bedste forudsætning.

Underlivssmerter

Det er ikke meningen, at du som kvinde skal have smerter i underlivet, hverken ved menstruation eller ved samleje. Smerter kan være et tegn på at noget ikke fungere optimalt og din livmoder har svære arbejdsbetingelser. Smerter relateret til underlivet kan skyldes uhensigtsmæssige spændinger i bækkenbunden. Behandlingen vil blive tilrettelagt med afspændingsøvelser, muskeltræning, manuel behandling eller bækkenbundsøvelser, alt efter hvilken problematik du oplever.

Inkontinens

Inkontinens ses i alle aldre, og faktisk oplever hver fjerde kvinde en form for inkontinens på et eller andet tidspunkt i deres liv.

Undersøgelser har vist at bækkenbundstræning kan hjælpe op til 70% af alle kvinder med inkontinens.

For at opnå den bedste effekt af bækkenbundstræning er det vigtigt, at man ved hvordan man skal knibe. Det er derfor en god idé at blive undersøgt og vejledt af en specialuddannet fysioterapeut.

Inkontinens skal ingen leve med, uanset alder, årsag og grad.

Du kan evt. selv finde mere information om inkontinens hos www.kontinens.org

Analinkontinens

Analinkontinens er mere almindeligt end de fleste tror. Analinkontinens ses ofte i forbindelse med urininkontinens og fødselsskader kan blandt andet være en af årsagerne til det.

Forskellige former for inkontinens

Stressinkontinens – når du bliver utæt, hver gang der kommer tryk på blæren. F.eks. under hoste, nys, grin og hop. Stressinkontinens skyldes svaghed i støtten under urinrøret.

Urgeinkontinens – kan også kaldes tranginkontinens, er ved en pludselig bydende vandladningstrang. Mange oplever, at de ikke kan nå toilettet inden vandladningen begynder.

Blandingsinkontinens – er en blanding af de to ovenstående inkontinensformer.

Den gynækologiske undersøgelse

Hos Kvindefysio er der altid fokus på, at du har det godt og kan slappe af under hele behandlingen. Derfor foregår den gynækologiske undersøgelse i et stille og roligt tempo og uden remedier. Du har desuden altid mulighed for at sige stop.

KONTAKT MIG

“Det er aldrig for sent at styrke dit underliv”